صفحه اصلی > دوازدهم انسانی > درس دو > ترجمه درس دو – دوازدهم انسانی

ترجمه درس دو – دوازدهم انسانی

اَلْوَجْهُ النّافِعُ، وَ الْوَجْهُ الْمُضِرُّ

وجه مفید، و وجه زیان آور

إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ إِنّا لا نُضیعُ أَجْرَ مَنْ أَحْسَنَ عَمَلاً

همانا کسانی که ایمان آورده و کارهاى شایسته کرده اند ( بدانند که ) ما پاداش کسى را که نیکوکارى کرده است تباه نمی کنیم

فی عام ألف و ثمانمئه و ثلاثه وثلاثین ولد فی مملکه «السوید» صبی سمی «ألفرد نوبل». کان والده قد أقام مصتعا لصناعه ماده «النیتروغلیسرین» السائل السریع الانفجار، و لو بالحراره القلیله.

در سال ۱۹۳۳ در کشور سوئد پسری متولد شد که آلفرد نوبل نامیده شد. پدرش کارخانه ای را برای تولید ماده نیتروگلیسیرین مایعی که سریع منفجر میشد حتى با حرارت کم، تأسیس کرده بود

إهتم ألفرد من صغره بهذه الماده، و عمل على تطویرها جدا، لیمنع انفجارها

آلفرد از زمان کودکی اش به این ماده (اهمیت داد) اهتمام ورزید، و با تلاش روی بهینه سازی آن کار کرد، برای اینکه از منفجر شدن آن جلوگیری کند. (مانع منفجر شدنش بشود)

بنی مختبراً صغیراً لیجری فیه تجاربه، ولکن مع الأسف انفجر المختبر و انهدم على رأس أخیه الأصغر و قتله. هذه الحادثه لم تضعف عزمه، فقد واصل عمله دؤوباً، حتى استطاع أن یخترع ماده «الدینامیت» التی لا تنفجر إلا بإراده الإنسان

آزمایشگاه کوچکی ساخت برای اینکه تجربه هایش را در آن اجرا کند، ولی شوربختانه (متأسفانه ) آن آزمایشگاه منفجر شد و بر سر برادر کوچکش ویران شد و او را کشت. این رویداد اراده اش را ضعیف نکرد، کارش را با پشتکار ادامه داد، تا اینکه توانست ماده دینامیت را که تنها به اراده انسان منفجر می شود، اختراع کند.

بعد أن اخترع الدینامیت، أقبل على شرائه رؤساء شرکات البناء و المناجم و القوات المسلحه وهم مشتاقون لاستخدامه، فانتشر الدینامیت فی جمیع أنحاء العالم.

بعد از اینکه دینامیت را اختراع کرد، رئیسان شرکت های ساختمانی و معادن و قوای مسلح در حالی که مشتاق به کارگیری آن بودند، به خرید آن روی آوردند؛ پس دینامیت در همه نقاط جهان پخش شد.

قام الفرد بإنشاء عشرات المصانع و المعامل فی عشرین دوله، و کسب من ذلک ثروه کبیره جدا حتى أصبح من أغنى أغنیاء العالم.

آلفرد به ساخت دهها کارخانه و کارگاه در ۲۰ کشور اقدام کرد، و از آن ثروت بسیار زیادی به دست آورد تا اینکه از ثروتمندترین ثروتمندان جهان شد.

فقد استفاد الإنسان من هذه الماده، و سهلت أعماله الصعبه فی حفر الأنفاق و شق القنوات و إنشاء الطرق و حفر المناجم و تحویل الجبال و الثلال إلى شهول صالحه للزراعه.

انسان از این ماده استفاده کرده است، و کارهای سختش را در کندن تونل ها و شکافتن کانال ها و ساخت راه ها و کندن معادن و دگرگونی (تبدیل) کوه ها و تپه ها به دشت های قابل کشت را آسان کرد.

و من الأعمال العظیمه التی تمت بواسطه هذه الماده تفجیر الأرض فی قناتی «بنما» بمقدار من الدینامیت بلغ أربعین طا.

و منفجر کردن زمین در کانال «پاناما» با مقداری از این دینامیت که به چهل تن رسید، از جمله کارهای بزرگی است که بواسطه این ماده انجام شد.

و بعد أن اخترع نوبل الدینامیت، ازدادت الحروب و گرث أدوات القثل و التخریب بهذه الماده، و إن کان غیره من اختراعه مساعده الإنسان فی مجال الإعمار و البناء

و بعد از اینکه نوبل دینامیت را اختراع کرد، جنگ ها افزایش یافت و ابزار کشتار و ویرانگری بوسیله این ماده زیاد شده اگرچه هدفی او از اختراع آن (دینامیت) کمک کردن به انسان در زمینه آباد کردن و ساخت ساخت و ساز) بوده است.

ترث إحدى الشقفی الفرنسیه عند موت أخیه الأخر عنوانا خطه «مات ألفرد نوبل تاجر الموت الذی أصبح غنیه من خلال إیجاد طرق لقتل المزید من الناس».

یکی از روزنامه های فرانسوی هنگام مرگ برادر دیگرش، عنوان (تیتر اشتباهی را پخش کرد (منتشر کرد): « آلفرد نوبل تاجر مرگ که از طریق ایجاد راه هایی برای کشتار بیشتر مردم ثروتمند شد، مرد. |

شعر نوبل بالذئب و بخیبه الأمل من هذا العنوان، و بقی حزینه و خاف أن یذکره الناس بالشوء بعد موته. لذلک ققذ بنى مؤشتنه لمنح الجوائز الشهیره باسم «جائزه نوبل». و من ثروته لشراء الجوائز الذهبیه لکی یصحح خطاه

نوبل از این عنوان (تیتر) احساس گناه و ناامیدی کرد، و ناراحت ماند و ترسید که مردم بعد از مرگش از او به بدی یاد کنند. برای همین مؤسسه ای برای دادن (اهدای جوایز مشهور بنام «جایزه نوبل» ساخت. و ثروتش را برای خرید جوایز طلایی داد تا خطایش را تصحیح کند.

من هذه الجائزه فی کل شئه إلى من یفید البشریه فی مجالات عددها، و هی مجالات السلام و الکیمیاء و الفیزیاء و الطب و الأدب و ….

این جایزه هر سال به کسی داده می شود که به بشریت در زمینه هایی که آن را مشخص کرده، سود برساند. و آن عبارت است از: زمینه های صلح، شیمی، فیزیک، پزشکی، ادبیات و ….

ولکن هل تغطى الجوائز الیوم من هو أهل ذلک؟!

ولی آیا امروزه جایزه ها به کسی که شایسته آن است داده می شود؟!

لکل اختراع علمی و ابتکار فی التقنیه و جهان: وجه نافع، و وجه مضر. و على الإنسان العاقل أن یستفید من الوجه النافع.

هر اختراع علمی و نوع آوری ای در فناوری دو وجه دارد: وجھی سودمند و وجهی زیان آور دارد.و انسان خردمند باید از وجه سودمند استفاده کند.

 

ترجمه درس دو عربی دوازدهم انسانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: انجام این کار ممکن نیست