صفحه اصلی / دوازدهم انسانی / ترجمه / ترجمه درس دو – دوازدهم انسانی

ترجمه درس دو – دوازدهم انسانی

اَلْوَجْهُ النّافِعُ، وَ الْوَجْهُ الْمُضِرُّ

وجه مفید، و وجه زیان آور

إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ إِنّا لا نُضيعُ أَجْرَ مَنْ أَحْسَنَ عَمَلاً

همانا کسانی که ایمان آورده و كارهاى شايسته كرده اند ( بدانند كه ) ما پاداش كسى را كه نيكوكارى كرده است تباه نمی کنیم

في عام ألف و ثمانمئة و ثلاثة وثلاثين ولد في مملكة «السويد» صبي سمي «ألفرد نوبل». كان والده قد أقام مصتعا لصناعة مادة «النيتروغليسرين» السائل السريع الانفجار، و لو بالحرارة القليلة.

در سال ۱۹۳۳ در کشور سوئد پسری متولد شد که آلفرد نوبل نامیده شد. پدرش کارخانه ای را برای تولید ماده نیتروگلیسیرین مایعی که سریع منفجر میشد حتى با حرارت کم، تأسیس کرده بود

إهتم ألفرد من صغره بهذه المادة، و عمل على تطويرها جدا، ليمنع انفجارها

آلفرد از زمان کودکی اش به این ماده (اهمیت داد) اهتمام ورزید، و با تلاش روی بهینه سازی آن کار کرد، برای اینکه از منفجر شدن آن جلوگیری کند. (مانع منفجر شدنش بشود)

بنی مختبراً صغيراً ليجري فيه تجاربه، ولكن مع الأسف انفجر المختبر و انهدم على رأس أخيه الأصغر و قتله. هذه الحادثة لم تضعف عزمه، فقد واصل عمله دؤوباً، حتى استطاع أن يخترع مادة «الديناميت» التي لا تنفجر إلا بإرادة الإنسان

آزمایشگاه کوچکی ساخت برای اینکه تجربه هایش را در آن اجرا کند، ولی شوربختانه (متأسفانه ) آن آزمایشگاه منفجر شد و بر سر برادر کوچکش ویران شد و او را کشت. این رویداد اراده اش را ضعیف نکرد، کارش را با پشتکار ادامه داد، تا اینکه توانست ماده دینامیت را که تنها به اراده انسان منفجر می شود، اختراع کند.

بعد أن اخترع الديناميت، أقبل على شرائه رؤساء شركات البناء و المناجم و القوات المسلحة وهم مشتاقون لاستخدامه، فانتشر الديناميت في جميع أنحاء العالم.

بعد از اینکه دینامیت را اختراع کرد، رئیسان شرکت های ساختمانی و معادن و قوای مسلح در حالی که مشتاق به کارگیری آن بودند، به خرید آن روی آوردند؛ پس دینامیت در همه نقاط جهان پخش شد.

قام الفرد بإنشاء عشرات المصانع و المعامل في عشرين دولة، و کسب من ذلك ثروة كبيرة جدا حتى أصبح من أغنى أغنياء العالم.

آلفرد به ساخت دهها کارخانه و کارگاه در ۲۰ کشور اقدام کرد، و از آن ثروت بسیار زیادی به دست آورد تا اینکه از ثروتمندترین ثروتمندان جهان شد.

فقد استفاد الإنسان من هذه المادة، و سهلت أعماله الصعبة في حفر الأنفاق و شق القنوات و إنشاء الطرق و حفر المناجم و تحويل الجبال و الثلال إلى شهول صالحة للزراعة.

انسان از این ماده استفاده کرده است، و کارهای سختش را در کندن تونل ها و شکافتن کانال ها و ساخت راه ها و کندن معادن و دگرگونی (تبدیل) کوه ها و تپه ها به دشت های قابل کشت را آسان کرد.

و من الأعمال العظيمة التي تمت بواسطة هذه المادة تفجير الأرض في قناتي «بنما» بمقدار من الديناميت بلغ أربعين طا.

و منفجر کردن زمین در کانال «پاناما» با مقداری از این دینامیت که به چهل تن رسید، از جمله کارهای بزرگی است که بواسطه این ماده انجام شد.

و بعد أن اخترع نوبل الديناميت، ازدادت الحروب و گرث أدوات القثل و التخريب بهذه المادة، و إن كان غيره من اختراعه مساعدة الإنسان في مجال الإعمار و البناء

و بعد از اینکه نوبل دینامیت را اختراع کرد، جنگ ها افزایش یافت و ابزار کشتار و ویرانگری بوسیله این ماده زیاد شده اگرچه هدفي او از اختراع آن (دینامیت) کمک کردن به انسان در زمینه آباد کردن و ساخت ساخت و ساز) بوده است.

ترث إحدى الشقفي الفرنسية عند موت أخيه الأخر عنوانا خطة «مات ألفرد نوبل تاجر الموت الذي أصبح غنية من خلال إيجاد طرق لقتل المزيد من الناس».

یکی از روزنامه های فرانسوی هنگام مرگ برادر دیگرش، عنوان (تیتر اشتباهی را پخش کرد (منتشر کرد): « آلفرد نوبل تاجر مرگ که از طریق ایجاد راه هایی برای کشتار بیشتر مردم ثروتمند شد، مرد. |

شعر نوبل بالذئب و بخيبة الأمل من هذا العنوان، و بقي حزينة و خاف أن يذكره الناس بالشوء بعد موته. لذلك ققذ بنى مؤشتنة لمنح الجوائز الشهيرة باسم «جائزة نوبل». و من ثروته لشراء الجوائز الذهبية لكي يصحح خطاه

نوبل از این عنوان (تيتر) احساس گناه و ناامیدی کرد، و ناراحت ماند و ترسید که مردم بعد از مرگش از او به بدی یاد کنند. برای همین مؤسسه ای برای دادن (اهدای جوایز مشهور بنام «جایزه نوبل» ساخت. و ثروتش را برای خرید جوایز طلایی داد تا خطایش را تصحیح کند.

من هذه الجائزة في كل شئة إلى من يفيد البشرية في مجالات عددها، و هي مجالات السلام و الكيمياء و الفيزياء و الطب و الأدب و ….

این جایزه هر سال به کسی داده می شود که به بشریت در زمینه هایی که آن را مشخص کرده، سود برساند. و آن عبارت است از: زمینه های صلح، شیمی، فیزیک، پزشکی، ادبیات و ….

ولكن هل تغطى الجوائز اليوم من هو أهل ذلك؟!

ولی آیا امروزه جایزه ها به کسی که شایسته آن است داده می شود؟!

لكل اختراع علمي و ابتكار في التقنية و جهان: وجه نافع، و وجه مضر. و على الإنسان العاقل أن يستفيد من الوجه النافع.

هر اختراع علمی و نوع آوری ای در فناوری دو وجه دارد: وجھی سودمند و وجهی زیان آور دارد.و انسان خردمند باید از وجه سودمند استفاده کند.

دیدگاهتان را بنویسید

error: Content is protected !!